De ontwikkeling van het portaal verloopt voorspoedig. Op technisch gebied is veel werk verricht zodat alle data over de financiële regelingen in het sociale domein op een gestructureerde wijze kunnen worden opgeslagen en eenvoudig kunnen worden opgevraagd. Er is forum-functionaliteit toegevoegd waarmee de ingelogde gebruikers van SocialCase ook onderling de regelingen kunnen bespreken en tips en ervaringen kunnen uitwisselen. Voor de mensen die het SocialCase-initiatief kunnen waarderen en een vrijwillige financiële bijdrage in de ontwikkelings- en beheerkosten willen geven, is een doneer-mogelijkheid opengesteld.

Op inhoudelijke gebied zijn inmiddels al meer dan 50(!) landelijke en gemeentelijke regelingen geïdentificeerd. Per gemeente worden in de komende periode alle details in het systeem ingevoerd. Omdat het data betreft van in totaal 352 gemeenten is besloten om eerst als pilot-omgeving de regio Arnhem (gemeenten Arnhem, Renkum, Lingewaard, Rheden en Westervoort) aan te wijzen. De focus ligt dus momenteel op het identificeren en invoeren van alle data m.b.t. de regelingen die in deze specifieke gemeenten worden aangeboden.

Bij het onderzoek wordt veel generieke informatie over iedere regeling vastgelegd, die ook van belang kan zijn voor cliënten die buiten de pilot-regio wonen. In dit blog zal de komende tijd per regeling een toelichting worden gepubliceerd waarmee de sociale hulpverlener direct met de regeling aan de slag kan. Er wordt wel wat meer van de hulpverlener gevraagd, omdat die nu nog zonder hulp van de selectietool zelf zal moeten beoordelen of een specifieke regeling van toepassing is voor de cliënt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *